31.1.10

Seks?

Malam tadi aku menonton Bangsawan Laksaman Cheng Ho. Sebab aku tengok cerita ini kerana Kawan aku, dan memang aku nak tengok. Kerana aku nak tahu apa yang telah dikontemporarikan untuk bangsawan ini.

Dalam satu adegan itu ada Laksamana Cheng Ho terpaksa memotong lancaunya untuk mengelakkan dirinya menerima cinta puteri Ang Di Po dan mengelakkan dirinya dari mengkhianati Maharaja Meng. Adegan itu dilakukan dengan simbolik gerakan dan Laksamana Cheng Ho membelakangkan penonton ketika memotong. Untuk kanak kanak memang susah nak faham. Dan dialog yang digunakan juga berlapik dengan menyatakan "Laksamana telah melenyakan zuriatnya".

Ada kanak kanak (perempuan) di depan aku tidak faham dengan apa yang dengan apa yang dimaksudkan "melenyapkan zuriatnya" dan simbolik memotong lancau itu. Dia bertanya pada ibunya untuk mendapatkan lebih penjelasan dan memahami apa yang berlaku. Kali pertama dia bertanya :

"dia bunuh diri ke ibu?"

dan lagi :

"tadi dia buat apa ibu"

dan :

"kenapa? dia potong apa tadi ibu?"

untuk ketiga tiga soalan itu si ibu tiada jawapan dan menyuruh anaknya tengok saja cerita itu. Anak terus kebingungan. Dan aku berfikir, betapa kuatnya lonjakan anak anak sekarang dan betapa pentingnya kita mengajar asas perhubungan seks itu kepada anak anak. Namun harus berhati hati.

5 comments:

bias® said...

ada seks-seks ke tadi? dem!

sharamli said...

dia bunuh diri ke shikin?

tadi dia buat apa shikin?

kenapa?dia p0t0ng apa shikin?

bingung2..

patungcendana said...

seks?...errr...yes please...hahahahaha...

basikaltue said...

aku dapat tengok sikit je..
part 5 ngn 6 je..

hehe

Roydy Rokidy said...

jangan tanya aku haaaa apa yang dah berlsku...
as usual- no comment!