8.12.09

Naturalisme

Naturalisme adalah suatu gerakan di Eropah yang berkembang pada akhir abad 19 dan awal 20 abad. Ia cuba untuk mencipta ilusi yang sempurna daripada realiti melalui pelbagai strategi dan dramatik. Naturalisme bertindak, berusaha untuk mengeluarkan semula sifat manusia sehampir berlawanan dengan permainan ekspresionis yang berusaha untuk menyesuaikan dengan mode.

Naturalisme menjadi gerakan dan cara yang lebih ektrem daripada realisme. Penulis aliran Naturalisme adalah dipengaruhi oleh Teori Evolusi oleh Charles Darwin. Mereka juga percaya dan berpendapat bahawa perkara yang menentukan karekter sesorang ialah asal keturunannya dan persekitaran.

Naturalisme menentang Romantisme dan menjadikan subjek itu sangat simbolik dan idealis atau bahkan melebih lebih pembuatannya. Aliran ini memilih subjek yang kasar atau kotor. Naturalisasi terhasil kerana cabaran yang dihadapi dalam kehidupan seperti kemiskinan, perkauman, penindasan, seks, prasangka, penyakit, pelacuran dan kekotoran.

Jurucakap utama naturalisme adalah Emile Zola(1840-1902) berkata ;
"benteng terakhir dusta, Musuh utama naturalisme bukan Romantisisme, tapi kelemahan bermain itu sendiri"

5 comments:

Hisham said...

Naturalisme merupakan corak atau aliran dalam seni rupa yang berusaha melukiskan sesuatu objek sesuai dengan alam (nature). Objek yang digambarkan diungkapkan seperti mata melihat. Untuk memberikan kesan mirip diusahakan bentuk yang serupanya, maksudnya komposisi, keseimbangan, perspektf, pewarnaan dan lainnya diusahakan setepat mungkin sesuai mata kita melihat.

Romantisme merupakan corak dalam seni rupa yang berusaha menampilkan hal-hal yang fantastik, irrasional, indah dan absurd. Aliran ini melukiskan cerita-cerita romantis tentang tragedi yang dahsyat, kejadian dramatis yang biasa ditampilkan dalam cerita romah. Penggambaran objeknya lebih sedikit dari kenyataan, warna yang lebih meriah, gerakan yang lebih lincah, jejaka yang lebih gagah, wanita yang lebih cantik.

Pegawai Khalwat said...

macam mana nak buat ikon mulut orang sedang ternganga?

wahyudi my said...

Aku lebih suka fikir gerakan Naturalisme sbg respon terhadap apa juga kemapanan (golongan elit, atau borjuis) era itu, bukan semata romantisme sbb kepincangan sosial atau kebobrokan pemerintah masa itu lebih berkait dgn perkembangan perindustrian.

aloy_paradoks said...

Hisham :
terima kasih en Hisham.. namun jangan salah... Naturalisme dan Romantisme bukan hanya seni rupa dan tampak.. ini hanyalah sub sahaja... Naturalisme ada pengaruh dari Karl Max.

Pagawai Khalwat :
buat bunyi dari huruf je.. macam ni ;
"arrrrr"

Wahyudi My :
yup.. aku melihat Naturalisme itu suara orang bawahan, yang terhimpit oleh segala macam hal itu.

Anonymous said...

[url=http://www.sarvajal.com]viagra[/url]