24.9.09

Ahmad Yatim

Aku pernah tertengok sebuah rancangan realiti di stesen tv Malaysia, minggu ini untuk dinilai para peserta dibawa ke rumah anak anak yatim. Disitu kamera memfokus bagaimana mereka ini melayan dan berbaik baik dengan anak anak itu. Melayan makan minum dan sebagainya, sekali tengok persis semua layaknya ibu mithali.

Rakan rakan di menara gading dulu ada juga yang membuat projek projek untuk subjek mereka. Dan keberjayaan projek itu dinilai untuk memastikan mereka lulus kursus tersebut. Jika dibaca pada kertas kerja yang dihasilkan pasti ada ternyata objektifnya untuk melahirkan para pelajar yang bertanggungjawab sosial ataupun mewujudkan rasa positif dalam diri anak anak yatim itu, seperti rasa lebih dihargai dan menyuntik semangat dalam diri mereka. Kalau aku salah silalah betulkan? (Tanda soal)

Keras aku katakan aku tak suka cara begitu. Kau buat program bawak peserta pegi rumah anak malang itu, kau komerislkan rancangan kau dengan tema CSR (Corporate Social Responsibility) dan buat duit. Kau pelajar lakukan program kau ditempat mereka, ambil berat masalah mereka, dan bila kau dah lulus, sampai mati pun kau tak ingat lagi kau pernah pegi situ.

Kau orang tak Iklhas, kau ada motif dan kau pergunakan mereka untuk dapatkan apa yang kau hajati. Kalau aku salah seorang dari anak yatim itu aku akan bangun semasa acara makan atau sebaginya sedang berlangsung. Aku akan cakap:

"kau datang tempat kami, kau bawak kamera kau dan paparkan nasib malang kami untuk kau capai cita cita kau, lepas ni kau akan pulang dan esoknya kami akan terus menjalani kehidupan kami macam biasa. Kau pergunakan kami tanpa memikirkan perasaan kami. Kau jadikan kami ini alat semata mata".

Berapa banyak kau lihat program yang memperaltkan mereka?
Kalau kau ada rezeki sekarang atau bila bila masa nanti berilah sumbangan kepada rumah kebajikan yang ada. Setahun sekali, dua kali atau tiap tiap bulan kalau rasa tak tau duit tu nak buat apa.

K/K : jangan buat kelakar Anak Ahmad Yatim.

12 comments:

dark ray said...

apahal nama cikgu gua kena ni??

patungcendana said...

kau jangan sebut anak yatim la...aku sensitive...

Nicca Vontiya said...
This comment has been removed by the author.
Nicca Vontiya said...

betul juga kata mu..

aloy_paradoks said...

Dark Ray:
biasa la, tumpang populariti.

Patungcendana:
maaf, tak ada niat. Aku ikhlas dalam menulis menyampaikan apa yang aku rasa.

Nicca Vontiya:
Terima kasih kerana bersetuju..

mamai said...

anak Ahmad Yatim sama dengan Rais Yatim ker...

aloy_paradoks said...

Mamai:
dah agak dah?

@tune® said...

trend skang
wat amal kene masuk tv
baru orang tau

aloy_paradoks said...

@tune:
stylo...

en.Adam said...

tak ikhlas langsung dalam berbudi

aloy_paradoks said...

En Adam:
berbudilah pada tanah lain kali.

Miss jane said...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,性愛,正妹牆,情色視訊,愛情小說,85cc成人片,成人貼圖站